Duší Karpat - Přírodou i lidskými osudy Slovenska, Zakarpatské Ukrajiny, Rumunska, Maďarska a Polska


українська версія English version čb barva

Úzkokolejka Miskolc - Lillafüred

Lesní úzkorozchodná železnice Miskolc - Lillafüred (maďarsky erdei vasút Miskolc - Lillafüred [erdei vašút Miškolc - Lilafüred]) nebo též Lillafüredská úzkokolejka (maďarsky Lillafüredi kisvasút [Lilafüredy kišvašút]) bývá mnohými považována za nejkrásnější lesní železničku v Maďarsku. Narozdíl od většiny jiných totiž ve své střední části kvůli přehradě nevede údolím podél potoka, ale stoupá ve svahu, převýšení překonává i pomocí velkého viaduktu a projíždí dvěma více než stometrovými tunely. Nachází se na východě pohoří Bükk. Lillafüred (Lillyiny lázně) je významné rekreační letovisko, často navštěvované především obyvateli třetího největší maďarského města Miskolc (Miškovec). V Lillafüredu najdeme dvě veřejnosti přístupné jeskyně (Annina jeskyně a jeskyně svatého Štěpána), přehradu Hámor (Hámori tó), hotel ve stylu přepychového zámku, park, vodopády a množství občerstvovacích zařízení. Doprava lesním vláčkem bývá vítaným zpestřením výletů.

Lillafüredská úzkokolejka - vláček vjíždí do tunelu od stanice Garadna Lillafüredská úzkokolejka - výjezd vlaku z tunelu u zastávky Lillafüred

Lillafüredská úzkokolejka - kabina lokomotivy Lillafüredská úzkokolejka

Hlavní trať úzkokolejky vede z Miskolce přes Papírgyár (papírna) a Lillafüred do Garadny, měří 14 km. Ze stanice Papírgyár vede ještě odbočka do stanice Mahóca, na této trati též jezdívají též vlaky pro veřejnost, ale v mnohem menší míře, neboť nevede do žádného významného rekreačního střediska. Obě tratě navíc bývají často trápeny povodněmi a ta vedlejší bývá opravována s menší prioritou. V Miskolci vlak začíná mezi paneláky na ulici Dorottya utca, kam se lze dopravit tramvají od vlakového nádraží. Dále vláček projíždí mezi zahradami a lidem často těsně za domem, což je poměrně nezvyklý zážitek. Od stanice Papírgyár již vjede do lesů a dále směřuje stále hlouběji do nitra Bukových hor. Z konečné zastávky v Garadně si můžete udělat delší pěší výlet pohořím Bükk přes lyžařské středisko Bankút a horu Istállós-kö k další úzkokolejce v údolí Szalajka.

Lillafüredská úzkokolejka - interiér osobního vagónu Lillafüredská úzkokolejka - na viaduktu

Lillafüredská úzkokolejka - na viaduktu Lillafüredská úzkokolejka

Výstavba dráhy započala v roce 1920 s cílem svážení dřeva z místních lesů. Pro tehdejší Maďarsko, které po válce přišlo o významná lesnatá území, mělo těžení dřeva ze zbylých lesů o to větší význam. V roce 1924 v souvislosti s výstavbou luxusního reprezentačního paláce Palota v Lillafüredu se započalo i s osobní přepravou. Do Lillafüredu salónním vozem poté jezdívali i významní maďarští státní příslušníci. Nákladní doprava byla zastavena v roce 1991.

Lillafüredská úzkokolejka - průjezd Miskolcem Lillafüredská úzkokolejka - přepřahání lokomotivy na konečné stanici v Miskolci (Dorottya utca)

Další zdroje

Aktualizováno: 1.5.2012


Sponzor webu:
Levné ubytování
Máte zájem o fotografie Karpat?
Napište mi!

Duší Karpat - ikonka pro Váš web
Duší Karpat - Příroda i lidé karpatských hor a podhůří
Copyright © 2005 - 2014, Robert Vystrčil, fotograf, info@prygl.net