DušeKarpat.cz

Duše Karpat

...přírodou i lidskými osudy karpatských hor a podhůří...

Doprava na Ukrajině

(Vlaky a autobusy na Ukrajině)

Obsah:

Železnice na Ukrajině

Ukrajinská železnice (Укрзалізниця - Українські залізниці) je tvořena poměrně oddělenými systémy příměstské a dálkové dopravy, na velkých stanicích často nalezneme i oddělené nádražní budovy pro oba druhy spojů. Celostátní podnik je navíc rozdělen do několika podčástí, například celé Zakarpatí i s okolními oblastmi je spravováno Lvovskou železnicí (Львівська залізниця). Často vás na cestách potěší nádherně opravená nádraží, krásným příkladem je užhorodské. Jízdné ve vlacích je na české poměry velmi levné.

Užhorodské nádraží v noci
Užhorodské nádraží v noci
Nová nádražní budova stanice Kyjev - Pasažyrskyj
Nová nádražní budova stanice Kyjev - Pasažyrskyj
Nástupiště na užhorodském nádraží v noci.
Nástupiště na užhorodském nádraží v noci.
Nástupiště na kyjevském nádraží, vlak do Lvova chvíli před odjezdem.
Nástupiště na kyjevském nádraží, vlak do Lvova chvíli před odjezdem.
  • Diskuzní fórum na Poezda.net (rusky) - hojně navštěvované fórum o železnicích Ukrajiny, Ruska a Běloruska, ochotně vám poradí i na anglicky psané dotazy
  • Poezda.net (anglicky / rusky) - elektronický jízdní řád dálkových vlaků, obdoba našeho IDOSu, vyhledává však jen přímá spojení. Někdy je tak nejvhodnější si spojení vyhledat na českém IDOSu (obsahuje i databázi zahraničních rychlíků) a zde si jen zkontrolovat najité spoje, zdali skutečně jedou.
  • Ukrajinská železnice - oficiální stránky (ukrajinsky / rusky)
  • Ukrajinská železnice - mapa (plán tratí)
  • E-Kvytok.com.ua (ukrajinsky / rusky) - nákup vlakových jízdenek on-line přes internet pomocí platební karty, systém je dobré využít i ke zjištění aktuální obsazenosti vlaku a ceny jízdenek
  • Lvovská železnice (ukrajinsky) - oficiální stránky společnosti Lvivska zaliznycja (Львівська залізниця) spravující železnici v okolí Užhorodu, Ivano-Frankivska, Černivci a Lvova
  • Jihozápadní železnice (ukrajinsky) - oficiální stránky společnosti Pivdenno-Zachidna zaliznycja (Південно-Західна залізниця) spravující železnici východně od oblasti Lvovské železnice až do okolí Kyjeva
  • K-Report.net - železnice bývalého SSSR (česky) - české diskuzní fórum o železnicích nejen na Ukrajině

Dálkové vlaky na Ukrajině

Většina dálkových vlaků má jen lůžkové vozy, neboť při zdejších vzdálenostech a nevelkých rychlostech téměř každý spoj alespoň nějakou část cesty jede přes noc.

Kategorie vlaků (podle rychlosti a kvality, od nejpomalejšího):

  • Osobní (ukrajinsky пасажирський - pasažyrskyj, rusky пассажирский - passažirskij)
  • Rychlý (ukrajinsky швидкий - švydkyj, rusky скорый - skoryj)
  • Značkový zrychlený (ukrajinsky фірмовий прискорений - firmovyj pryskorenyj, rusky фирменный скоростной - firmennyj skorostnoj)
  • Značkový rychlý (ukrajinsky фірмовий швидкий - firmovyj švydkyj, rusky фирменный скорый - firmennyj skoryj)
  • Obecně čím má vlak nižší číslo, tím má lepší kvalitu.

Kategorie vagónů (třídy od nejméně komfortní a tím i nejlevnější):

  • Společný - obščij (ukrajinsky загальний - zahalnyj, rusky общий - obščij) - bezmístenkové vozy na sezení, nebývají řazeny často
  • Místenkový - plackartnyj (ukrajinsky плацкартний - plackartnyj, rusky плацкартный - plackartnyj) - obyčejný místenkový lůžkový vůz mající volně průchozí oddíly pro šest lidí
  • Kupé - kupejnyj (ukrajinsky купейний - kupejnyj, rusky купейный - kypejnyj) - klasické uzavíratelné kupé pro 4 lidi
  • 2místné kupé - tzv. СВ (čti SV) (ukrajinsky м'який вагон з 2-місними купе - mjakyj vahon z 2-misnymy kupe, rusky мягкий с двухместными купе - mjagkij s dvuchmestnymi kupe) - nejluxusnější třída, bývá zařazena jen v málo vlacích

Vagóny nasazované na různé spoje se kvalitativně velmi liší. Proto je nejlepší obrátit se na znalce a železniční nadšence na fóru Poezda.net, kteří vám poradí vybrat nejlepší spojení podle vašich požadavků. Ceny vlaků na stejné vzdálenosti se liší podle různých kritérií. Osobně mohu doporučit například spoj Truskavec - Lvov - Kyjev, který má krásné nové vagóny (plackarta s lůžky se sametovým povrchem, příjemně vše voní a je čísté, stav v r. 2007) a cena patří k nejnižším. Naproti tomu na některé vlaky, především směřující na Zakarpatí, jsou nasazovány ty nejhorší vozy. Např. ve spoji Užhorod - Vinica, který neoficiálně patří mezi TOP 10 nejhorších na Ukrajině, usednout do plackarty je jen pro silné nátury, neboť zde navíc cestují lidé z těch nejnižších společenských vrstev, a tak ovzduší není nikterak příjemné.

Především v sezóně je nabídka míst ve vlacích menší než poptávka, proto je vhodné obstarat si lístek s velkým předstihem (na nejatraktivnější spoje i několikatýdenním). Fronty na nádražích bývají často obrovské, a tak pro nákup jízdenek je dobré mít velkou časovou rezervu. Pozorně si přečtěte u jaké pokladny stojíte (bývají různě specializovány) a zda se neblíží její přestávka. K nákupu jízdenek je nutné mít pas (stačí fotokopie), protože se vydávají na jméno. Prokázat dokladem se pak musíte i při nástupu do vlaku. Každý vagón má svého průvodčího (ukrajinsky провідник - providnyk, rusky проводник - provodnik), který vám během jízdy může udělat horké nápoje, stará se o osvětlení a klimatizaci, přinese ložní prádlo a zbudí vás asi hodinu před příjezdem do vaší stanice (ale raději se na to nespoléhejte). Ložní prádlo si můžete připlatit (v roce 2007 to bylo 10 hřiven) už při koupi jízdenky nebo i ve vlaku, v lepších vagónech bývá dodáváno i s navlhčenými kapesníčky a pohlčovačem zápachu do bot.

Jízdní kola se v dálkových vlacích dají bez problémů přepravovat jen v případě, že je zařazen "bagážní vagón". O tom je nutné se předem informovat.

Vlak Truskavec - Kyjev, plackartnyj, krásný vagón s lůžky se sametovým povrchem, vládne zde příjemná rodinná atmosféra
Vlak Truskavec - Kyjev, plackartnyj, krásný vagón s lůžky se sametovým povrchem, vládne zde příjemná rodinná atmosféra
Vlak Užhorod - Vinica, plackartnyj, v porovnání s předchozím snímkem absolutní opak
Vlak Užhorod - Vinica, plackartnyj, v porovnání s předchozím snímkem absolutní opak
Vlak Truskavec - Kyjev, plackartnyj vagón
Vlak Truskavec - Kyjev, plackartnyj vagón
Čekání v prostorách moderního kyjevského nádraží, odbavovací hala vypadá, jak na letišti
Čekání v prostorách moderního kyjevského nádraží, odbavovací hala vypadá, jak na letišti

Příměstské vlaky na Ukrajině

Příměstský vlak uvidíte v ukrajinštině napsaný jako приміський поїзд (prymiskyj pojizd), buď se jedná o električku (електропоїзд) nebo motorový vlak (дизельпоїзд). Jsou to vlaky jezdící na kratší vzdálenosti a zastavující ve všech zastávkách (přestože v jízdních řádech jsou u některých stanic místo časů pomlčky). Zpravidla mají dřevěné lavice, jen málo jich má kožená sedadla. Ceny jsou obrovsky levné, za 100km trasu nezaplatíte ani 20 Kč. Kvůli katastrofálnímu stavu železničního svršku však rychlost vlaků téměř nikdy nepřekročí 30 km/h, a tak pro cestování je třeba vybavit se trpělivostí. Ovšem sledování místního koloritu vás dokáže na dlouho zabavit. Po vlaku se neustále prochází různé bábušky prodávající všechno od piva a teplé kávy až po rádio či oblečení.

Nebývá zvykem, že by vlak nabral nějaké znatelné zpoždění. Téměř vždy se můžete spolehnout na oficiální jízdní řády z Internetu (viz odkazy níže), že vlak skutečně pojede. Bohužel se však může stát, že jistý spoj se bez náhrady zruší kvůli poruše soupravy, někdy jen na pár dnů, jindy na trvalo. Na stránkách Lvovské železnice je uvedeno telefonní číslo +380 32 2262 068, na kterém by vám měli dát jistotu, že daný vlak pojede.

Ve všech těchto vlacích lze bez problémů cestovat s jízdními koly. Oficiálně se za ně platí asi totéž co za člověka, ale lépe je předem si lístek na kolo nekupovat a počkat až do vlaku. Často si průvodčí nic navíc nevezme, případně jen něco symbolického pro sebe.

Električka Užhorod - Volosjanka před ranním odjezdem z užhorodského nádraží.
Električka Užhorod - Volosjanka před ranním odjezdem z užhorodského nádraží.
Interiér ukrajinské električky na trase Sighet - Teresva.
Interiér ukrajinské električky na trase Sighet - Teresva.
Vlak z Ivano-Frankivska do Rachova přejíždějící most v Jasini.
Vlak z Ivano-Frankivska do Rachova přejíždějící most v Jasini.
Místní umělec v električce Mukačevo - Čop
Místní umělec v električce Mukačevo - Čop
V lokálce Batěvo - Korolevo, babička schovaná za koly.
V lokálce Batěvo - Korolevo, babička schovaná za koly.
V lokálce Batěvo - Korolevo, žebrající stará paní.
V lokálce Batěvo - Korolevo, žebrající stará paní.

Autobusy na Ukrajině

Na dálkových trasách je na Ukrajině zvykem jezdit spíše vlakem, neboť jsou levnější a pohodlnější. Přesto existuje i nabídka autobusových spojů. Například do oblíbených destinací pod Hoverlou (Rachiv, Jasiňa) se ze západu za slušnou dobu jinak než autobusem nedostanete. Přestože zpravidla pocestujete starými Ikarusy, jsou poměrně pohodlné a dá se v nich příjemně klimbat. Bohužel žádný spolehlivý vyhledávač autobusových spojení asi neexistuje, a tak jediné správné informace o odjezdech dostanete na nádražích. A to nejlépe u paní u okýnka, někdy totiž i na vyvěšených tabulích bývají chyby.

  • Автолюкс - Avtoljuks (rusky / ukrajinsky / anglicky) - kyjevská společnost provozující síť luxusních autobusových linek po Ukrajině, podobně jako Student Agency u nás
  • Bus.com.ua (rusky / ukrajinsky / anglicky) - vyhledávač pár dálkových spojů. Nestojí za nic, neboť většina zde najitých spojů ve skutečnosti nejezdí.
Místní autobus v Jasini na trase Lazeščina - Rachov.
Místní autobus v Jasini na trase Lazeščina - Rachov.
Autobus Ikarus na lince Užhorod - Černivci, chvilková přestávka v Chustu
Autobus Ikarus na lince Užhorod - Černivci, chvilková přestávka v Chustu

Komentáře k článku

Navštívili jste tato místa? Jaké máte zážitky? Co byste doporučili ostatním?