Duší Karpat - Přírodou i lidskými osudy Slovenska, Zakarpatské Ukrajiny, Rumunska, Maďarska a Polska


українська версія English version čb barva

Boržavská úzkokolejka (Vinohradov - Iršava)

Boržavská úzkokolejka (též Boržavská úzkorozchodná dráha nebo Boržavská hospodářská dráha ukrajinsky Боржавська вузькоколійка [Boržavska vuzkokolijka] nebo Боржавська вузькоколійна залізниця [Boržavska vuzkokolijna zaliznycja], rusky Боржавская узкоколейка [Boržavskaja uzkokolejka], polsky Borżawska kolej wąskotorowa) je poslední fungující úzkokolejkou na Zakarpatské Ukrajině.

Vlak přijíždí na iršavské nádraží Vlak úzkokolejky v Iršavě

Odstravené nákladní vozy v Iršavě Sněžný pluh v Iršavě

Cestou z Iršavy do Chmilnyku Cestou z Iršavy do Chmilnyku (jízda je tak pomalá, že se dá za jízdy bez problémů stát na schůdkách)

V provozu je v současné době pouze úsek Vinohradov (Виноградів) - Chmilnyk (Хмільник) - Iršava (Іршава). Železnička je v současné době vskutku muzejní, dosahuje maximální rychlosti kolem 20 km/h a celou 30km trasu absolvuje za 2 hodiny. K běžné dopravní obsluze se proto příliš nehodí a bývá využívána místními prakticky jen pro spojení do blízkých vesniček za Vinohradovem. Úzkokolejka je však úžasnou turistickou atrakcí a její navštívení rozhodně doporučuji.

Nádraží úzkokolejky v Chmilnyku Most přes řeku Boržavu

Interiér vozu úzkokolejky Úzkokolejka je skutečně velkou turistickou atrakcí

Kromě úseku Vinohradov - Chmilnyk - Iršava je provozuchopný i úsek Berehovo - Chmilnyk, v současnosti na něm však již jezdí jen služební jízdy do berehovského depa a občas nostalgické jízdy. Obě uvedené tratě byly do provozu uvedeny již 23.12.1908. Železnice tehdy pokračovala z Iršavy proti proudu řeky Boržavy až za obec Dovhe (Довге). Za Dovhým byla úzkokolejka napojena na síť lesní železnice, konkrétně ve stanici Broňka (Бронька), kde bylo provozní centrum lesní dráhy. Boržavská lesní železnice byla uvedena do provozu v roce 1912 a dopravovala dřevo ze svahů poloniny Boržavy na pilu v Dovhém. Její síť vedla mnoha strmými údolími do zdejších hlubokých lesů, součástí lesní železnice byla i visutá lanová dráha s 50 vozíky na dřevo. Výrazná část původní lesní dráhy byla snesena v roce 1990 a zbytky dráhy byly poté postupně likvidovány.

Zastávka Šalanky, nastupují první cestující Úzkokolejka v Šalankách

Dům ve vesnici Čornyj Potik hned vedle úzkokolejné dráhy Babičky cestují úzkokolejkou i v papučích

Jízdní řád železnice Vinohradov (Vinohradiv) - Iršava

Přestože na webu ukrajinské železnice (viz Doprava na Ukrajině) je vyvěšen jízdní řád úzkokolejky, tak narozdíl od jiných tratí na Zakarpatí zde bohužel neodpovídá realitě. Nepřišel jsem na důvod proč. V roce 2010 bylo provozováno několik spojů denně v úseku Vinohradov - Chmilnyk. Z Chmilnyku dále do Iršavy zajížděl pouze jeden vlak denně s příjezdem na iršavské nádraží 10.04. Zpět z Iršavy odjížděl v 10.14, mimo čtvrtek a neděli, kdy jezdil 13.35 (z důvodu trhů v Iršavě). Každým rokem se to však mění.

Nastupování do jedoucího vlaku není velkým problémem Úzkokolejka ve Vinohradovu

Nádraží Vinohradov (dříve Sevluš) Nádraží Vinohradov

Další zdroje o Boržavské úzkokolejce

Aktualizováno: 11.10.2010


Sponzor webu:
Levné ubytování
Máte zájem o fotografie Karpat?
Napište mi!

Duší Karpat - ikonka pro Váš web
Duší Karpat - Příroda i lidé karpatských hor a podhůří
Copyright © 2005 - 2014, Robert Vystrčil, fotograf, info@prygl.net