Úzkokolejka Miskolc - Lillafüred
(Lillafüredi kisvasút)
Lesní úzkorozchodná železnice Miskolc - Lillafüred (maďarsky erdei vasút Miskolc - Lillafüred [erdei vašút Miškolc - Lilafüred]) nebo též Lillafüredská úzkokolejka (maďarsky Lillafüredi kisvasút [Lilafüredy kišvašút]) bývá mnohými považována za nejkrásnější lesní železničku v Maďarsku. Narozdíl od většiny jiných totiž ve své střední části kvůli přehradě nevede údolím podél potoka, ale stoupá ve svahu, převýšení překonává i pomocí velkého viaduktu a projíždí dvěma více než stometrovými tunely. Nachází se na východě pohoří Bükk. Lillafüred (Lillyiny lázně) je významné rekreační letovisko, často navštěvované především obyvateli třetího největší maďarského města Miskolc (Miškovec). V Lillafüredu najdeme dvě veřejnosti přístupné jeskyně (Annina jeskyně a jeskyně svatého Štěpána), přehradu Hámor (Hámori tó), hotel ve stylu přepychového zámku, park, vodopády a množství občerstvovacích zařízení. Doprava lesním vláčkem bývá vítaným zpestřením výletů.




Hlavní trať úzkokolejky vede z Miskolce přes Papírgyár (papírna) a Lillafüred do Garadny, měří 14 km. Ze stanice Papírgyár vede ještě odbočka do stanice Mahóca, na této trati též jezdívají též vlaky pro veřejnost, ale v mnohem menší míře, neboť nevede do žádného významného rekreačního střediska. Obě tratě navíc bývají často trápeny povodněmi a ta vedlejší bývá opravována s menší prioritou. V Miskolci vlak začíná mezi paneláky na ulici Dorottya utca, kam se lze dopravit tramvají od vlakového nádraží. Dále vláček projíždí mezi zahradami a lidem často těsně za domem, což je poměrně nezvyklý zážitek. Od stanice Papírgyár již vjede do lesů a dále směřuje stále hlouběji do nitra Bukových hor. Z konečné zastávky v Garadně si můžete udělat delší pěší výlet pohořím Bükk přes lyžařské středisko Bankút a horu Istállós-kö k další úzkokolejce v údolí Szalajka.




Výstavba dráhy započala v roce 1920 s cílem svážení dřeva z místních lesů. Pro tehdejší Maďarsko, které po válce přišlo o významná lesnatá území, mělo těžení dřeva ze zbylých lesů o to větší význam. V roce 1924 v souvislosti s výstavbou luxusního reprezentačního paláce Palota v Lillafüredu se započalo i s osobní přepravou. Do Lillafüredu salónním vozem poté jezdívali i významní maďarští státní příslušníci. Nákladní doprava byla zastavena v roce 1991.



Další zdroje
- Oficiální stránky úzkokolejky - včetně jízdního řádu (v menu viz "menetrend") (maďarsky)
- Vlaky.net - podrobná reportáž z Lillafüredské úzkokolejky (slovensky)
Příspěvek na provoz
Články na Duši Karpat jsou volně přístupné. Jejich příprava však stojí hodně úsilí. Dobrovolnou finanční odměnu za moji činnost přivítám. Za platbu mohu vystavit fakturu.
Platební informace
- Číslo účtu: 1823805103 / 0800 (Česká spořitelna)
- Variabilní symbol: 2654
- Majitel účtu: Mgr. Robert Vystrčil, Brno (IČ 74455885)
Mapa úzkokolejky Lillafüred
Úzkokolejka Miskolc - Lillafüred na mapě
Komentáře k článku
Chcete upřesnit nějakou informaci? Jaké máte zážitky z návštěvy těchto míst? Máte vlastní cestopis? Co byste doporučili ostatním?
Děkuji, že navštěvujete web Duše Karpat!
Sledujte i náš Facebook.
Pokud se Vám článek líbil, odkažte na něj, prosím, ze svých stránek.