DušeKarpat.cz

Duše Karpat

...přírodou i lidskými osudy karpatských hor a podhůří...

Hraniční přechody na Ukrajinu

((v oblasti Karpat))

Hraniční přechody (slovensky hraničné priechody, polsky przejścia graniczne, anglicky border crossing) budou asi tím nejméně příjemným zážitkem, který vás během cesty na Ukrajinu potká. Čekací doby na hranici zpravidla nejsou kratší než 1 hodina, někdy dosáhnou i 3 hodin a více. I pokud cestujete jako pěší, cyklisté nebo cestující v autobusu, kteří mají přednost před osobními automobily. V autech se načekáte ještě déle, zvláště pokud nechcete dávat úplatek.

Od roku 2011 se již nevyplňuje tzv. imigrační lístek (immihracijna kartka), který byl nutnou formalitou pro vstup na Ukrajinu. Lístek vám dali buď na celnici nebo již řidič v autobuse. Museli jste v něm uvést pár informací o sobě a cíl cesty. Polovinu lístečku si celníci nechali a druhou Vám vložili do pasu. Při návratu zpět z Ukrajiny jste druhou polovinu museli odevzdat (proto bylo důležité ji neztratit).

Při cestě autobusem zpravidla budete muset projít celní kontrolou v budově hraničního přechodu. Občas se vás jako turistů jen zeptají, co vezete, zdali to nejsou zbraně nebo při návratu na Slovensko cigarety či alkohol, a pustí dál. Po vstupu Slovenska do Schengenského prostoru se kontroly však zpřísnily, při cestě do Evropské unie často dojde na prohledání celého zavazadla. Je dobré uvědomit si, že celníci jsou také lidé. Budete-li se k nim chovat vstřícně a důstojně, může dojít i na prohození pár přátelských slov a třeba jim i vysvětlíte k čemu slouží sněžnice (můj zážitek). V různých publikacích se často zmiňují snahy celníků o vyloudění úplatku. Osobně jsem se s tím setkal jen jednou, kdy byl úplatek vyžadován po řidiči našeho zájezdového autobusu. Někdy zafunguje v takové situaci dělat, že ničemu nerozumíte a po chvíli to celníky přestane bavit. Při cestě z Ukrajiny je různými cestovateli doporučováno využívat spíše přechodů do Maďarska a Polska, neboť slovenští celníci se často chovají arogantněji a více zdržují. Na hranicích je zakázáno fotografovat.

Odkazy na aktuální informace

Ubľa - Malyj Bereznyj (Малий Березний)

Slovensko - Ukrajina. Silniční hraniční přechod (s omezením - nákladní doprava do 3,5 t).

Jeden ze dvou silničních přejezdů ze Slovenska na Ukrajinu, pro jeho větší odlehlost méně vytížený než Vyšné Nemecké. Dojde zde tak k rychlejšímu odbavení. Nepřetržitý provoz.

Řidič autobusu na lince Snina - Ubľa - Perečín předjíždějící auta čekající před hraničním přechodem.
Řidič autobusu na lince Snina - Ubľa - Perečín předjíždějící auta čekající před hraničním přechodem.
Ukrajinská celnice v Malém Berezném.
Ukrajinská celnice v Malém Berezném.

Vyšné Nemecké (Vyšné Německé) - Užhorod (Ужгород)

Slovensko - Ukrajina. Silniční hraniční přechod (bez omezení).

Tradiční a nejpoužívanější hraniční přechod ze Slovenska na Ukrajinu. Ovšem proto se zde dočkáte i nejdělších čekacích dob. V první polovině roku 2007 prošel rekonstrukcí kvůli přípravám na vstup Slovenska do Schengenského prostoru.

Hraniční přechod Vyšné Nemecké - Užhorod. Lidé čekající na celní kontrolu v budově ukrajinské celnice.
Hraniční přechod Vyšné Nemecké - Užhorod. Lidé čekající na celní kontrolu v budově ukrajinské celnice.
Autobus Ikarus na hraničním přechodu Vyšné Nemecké - Užhorod
Autobus Ikarus na hraničním přechodu Vyšné Nemecké - Užhorod

Veľké Slemence (Velké Slemence) - Mali Selmenci (Малі Селменці, Malé Slemence)

Slovensko - Ukrajina. Hraniční přechod pro pěší a cyklisty.

Rozhodně nejpříjemnější bod vstupu na Ukrajinu ze Slovenska. Bohužel však poměrně obtížně komunikačně dostupný. Fungovat by měl celoročně od 8 do 20 hodin. Pro cyklisty je vhodné dojet vlakem do Velkých Kapušan (bohužel počet spojů je výrazně omezený) a odtud svojí silou přes Slemence k nejbližší ukrajinské vlakové zastávce Strumkivka, která se nachází mezi obcemi Sjurte a Ratovci (Strumkivka je starší název obce Sjurte a je uváděn v ukrajinských jízdních řádech). Celá ani ne 20 km dlouhá cesta vede po rovině a zdatnější ji zvládnou i s krosnou na zádech. Hraniční přechod byl v roce 2006 zprovozněn pro nápravu křivdy, kdy část původně slovenské obce připadla 30.8.1946 Sovětskému svazu. Původně jednolité Slemence tak rozdělil ostnatý drát, který přetrhal i hromadu lidských vztahů. Slemence proto někdy bývají nazývány "malým Berlínem".

Hraniční přechod Velké Slemence - Mali Selmenci. Příjezd naší cyklistické skupiny ze slovenské strany.
Hraniční přechod Velké Slemence - Mali Selmenci. Příjezd naší cyklistické skupiny ze slovenské strany.

Čierna nad Tisou (Černá nad Tisou) - Čop (Чоп)

Slovensko - Ukrajina. Železniční hraniční přechod.

Jediný železniční přechod pro osobní dopravu mezi Slovenskem a Ukrajinou. V osobních vlacích se dají přepravovat i jízdní kola, přestože žádná oficiální dohoda mezi slovenskými a ukrajinskými železnicemi v tomto ohledu neexistuje. Slovenská hraniční kontrola probíhá přímo na hranici na speciálně upravené zastávce.

  • Rychlík Dukla (jediný rychlík tudy jezdící + fotogalerie z výměny podvozků na široký rozchod)
V roce 2007 zbudovaná železniční zastávka přímo na hranici Mezi Čiernou nad Tisou a Čopem. Zde cestující z vlaku nevystupují, celníci provádí kontrolu ve vlaku.
V roce 2007 zbudovaná železniční zastávka přímo na hranici Mezi Čiernou nad Tisou a Čopem. Zde cestující z vlaku nevystupují, celníci provádí kontrolu ve vlaku.
Rozsáhlé vlakové nádraží v Čierne nad Tisou
Rozsáhlé vlakové nádraží v Čierne nad Tisou

Maťovce - Pavlovo (Павлово)

Slovensko - Ukrajina. Železniční hraniční přechod (jen pro nákladní dopravu).

Přechod pouze pro nákladní železniční dopravu. Prochází tudy širokorozchodná dráha Užhorod - Veľké Kapušany - Haniska pri Košiciach (areál Východoslovenských železáren).

Wołosate (Wolosate) - Lubňa (Лубня, Łubnia)

Polsko - Ukrajina. Plánovaný silniční hraniční přechod (momentálně MIMO PROVOZ).

Tento hraniční přechod nacházející se v sedle Beskyd (polsky przełęcz Beskid, ukrajinsky перевал Бескид) je mimo provoz, dokonce je k němu z polské vsi Wołosate zakázán přístup. Mnoho let je otevření přechodu plánováno, ale zatím k tomu nedošlo, také kvůli polským ochranářům. Mezi Zakarpatskou Ukrajinou a Polskem tak neexistuje žádná možnost legálního překročení hranice.

Nejbližší hraniční přechod do Polska se nachází až výrazně severněji v podhůří Karpat. Jedná se o silniční i železniční přechod Krościenko [Krošcienko] - Smilnycja (Смільниця).

Záhony [Záhoň] - Čop (Чоп)

Maďarsko - Ukrajina. Silniční i železniční hraniční přechod.

Často používaný přechod i pro cesty do nebo z České republiky. Dá se využít i pro cyklisty. Pomocí maďarské kompy (přívozu) mezi obcemi Tuzsér a Zemplénagárd můžete přejet řeku Tisu a pak dojet do Čierne nad Tisou, kde můžete nastoupit na slovenský vlak. Z pohraniční maďarské obce Záhony [záhoň] je dobré vlakové spojení do nitra Maďarska.

Hraniční přechod Čop - Záhony.
Hraniční přechod Čop - Záhony.
Hraniční přechod Čop - Záhony. Čekání je někdy dlouhé, a tak si děti různě hrají.
Hraniční přechod Čop - Záhony. Čekání je někdy dlouhé, a tak si děti různě hrají.

Beregsurány [Beregšuráň] - Lužanka (Лужанка)

Maďarsko - Ukrajina. Silniční hraniční přechod.

Hlavní silniční hraniční přechod mezi Maďarskem a Ukrajinou, poblíž ukrajinského města Berehovo. Hraniční přechod se někdy uvádí i pod názvem Beregsurány - Astej (Астей), neboť první obec na ukrajinské straně se jmenuje právě Astej. Nedaleko na maďarském území začíná dálnice, po které se velmi svižně dostanete do Budapešti (a případně i dále do Bratislavy a České republiky).

Hraniční přechod Beregsurány - Lužanka.
Hraniční přechod Beregsurány - Lužanka.
Hraniční přechod Beregsurány - Lužanka. Lidé se vrací do Maďarska z nákupů na Ukrajině.
Hraniční přechod Beregsurány - Lužanka. Lidé se vrací do Maďarska z nákupů na Ukrajině.

Tiszabecs [Tysabeč] - Vylok (Вилок, Vilok)

Maďarsko - Ukrajina. Silniční hraniční přechod.

Malý a klidný hraniční přechod spojující severovýchodní oblast Maďarska (cikánskou národopisnou oblast Erdőhát, nejbližší město je Fehérgyarmat) a ukrajinské město Vynohradiv. Přechod je s nepřetržitým provozem. Odbavení zde bývá velmi rychlé, proto jej pro přechod na Ukrajinu doporučuji.

Hraniční přechod Tiszabecs - Vylok (Вилок), ukrajinská celnice
Hraniční přechod Tiszabecs - Vylok (Вилок), ukrajinská celnice
Hraniční přechod Tiszabecs - Vylok (Вилок), maďarská celnice
Hraniční přechod Tiszabecs - Vylok (Вилок), maďarská celnice
Most přes Tisu na ukrajinské straně hranice u obce Vylok
Most přes Tisu na ukrajinské straně hranice u obce Vylok
Řeka Tisa z mostu na ukrajinské straně hranice u obce Vylok
Řeka Tisa z mostu na ukrajinské straně hranice u obce Vylok

Ostatní hraniční přechody mezi Maďarskem a Ukrajinou

Mezi Maďarskem a Ukrajinou by měly fungovat ještě tyto dva malé vesnické hraniční přechody nedaleko ukrajinského Baťova:

  • Barabás [Barabáš] - Kosyno (Косино). Nejbližší ukrajinská obec se jmenuje Kosoň (Косонь). Přechod by měl být v provozu od 7 do 19 hodin.
  • Lónya [Lóňa] - Dzvinkove (Дзвінкове). Ač se ukrajinský přechod nazývá Dzvinkove, nejbližší ukrajinská obec se jmenuje Horonhlab (Горонглаб). Přechod by měl být v provozu od 8 do 16 hodin. V maďarské obci Lónya se nachází hezká dřevěná zvonice z 18. století.
  • V obou případech se jedná o přechody s omezeným provozem jen během dne. Osobní zkušenost s těmito přechody však nemám. Uvedené časy berte jen orientačně.

V některých mapách se objevuje i "fiktivní" hraniční přechod Kispalád (Malá Palaď) - Velyka Palaď (Велика Паладь, Velká Palaď) mezi maďarskou a ukrajinskou vesničkou, téměř již u hranic s Rumunskem. Bohužel daný hraniční přechod neexistuje a asi se o jeho zřízení ani v budoucnu neuvažuje, přestože by jej obyvatelé rozdělené obce přivítali.

Halmeu - Ďakove (Дякове, Djakove, Дяково, Djakovo)

Rumunsko - Ukrajina. Silniční a železniční hraniční přechod.

Hlavní silniční přechod mezi Zakarpatím a Rumunskem, i pro nákladní automobily. Nejbližší ukrajinská obec se jmenuje Nevetlenfolu (Неветленфолу). V Rumunsku silnice směřuje do města Satu Mare. Po železnici již bohužel osobní doprava nefunguje, projíždí tudy jen nákladní vlaky.

Câmpulung la Tisa [Kympulung la Tysa] - Teresva (Тересва, Těresva)

Rumunsko - Ukrajina. Železniční hraniční přechod.

Železniční hraniční přechod na trati z rumunského města Sighet do ukrajinské Teresvy. Ukrajinské vlakové soupravy zde v posledních letech jezdívaly 3x týdně (pondělí, středa, pátek) ráno a večer. Bohužel často byly úplně prázdné. Pravděpodobně kvůli tomu byla pravidelná doprava na zdejším přechodu zastavena (stav z roku 2012).

Železniční hraniční přechod Teresva, v domě na fotografii probíhá celní kontrola, v pozadí je viditelný most přes hraniční řeku Tisu.
Železniční hraniční přechod Teresva, v domě na fotografii probíhá celní kontrola, v pozadí je viditelný most přes hraniční řeku Tisu.

Sighetu Marmaţiei (Sighet) - Solotvyno (Солотвино, Solotvina)

Rumunsko - Ukrajina. Hraniční přechod pro pěší, cyklisty a automobily.

Hraniční přechod přes řeku Tisu, který v roce 2007 opětovně spojil do roku 1920 jednotné maramurešské území blízkých měst Sighet a Solotvina. Po dlouhých průtazích byl otevřen 15. ledna 2007 za účasti prezidentů Ukrajiny Viktora Juščenka a Rumunska Traiana Basescu. Původní most byl stržen ustupující německou armádou na konci druhé světové války, ten nynější je nejdelším mezinárodním dřevěným mostem v Evropě. O zdejší nepříznivé situaci před otevřením hranice byl natočen rumunský film bukurešťské režisérky Ileany Stanculescu Most přes Tisu (Podul peste Tisa). Hraniční přechod se nachází přímo na spojnicí center obou měst (mezi železničním nádražím v Solotvině a nádražím v Sighetu). Občasně bývá přechod uzavírán, údajně kvůli revizi mostu. Rumunští celníci obvykle dobře anglicky a přechod na obou stranách hranice bývá příjemný.

Hraniční přechod Sighetu Marmatiei - Solotvyno, rumunská část celnice
Hraniční přechod Sighetu Marmatiei - Solotvyno, rumunská část celnice
Most přes Tisu na hraničním přechodu Sighet - Solotvyno
Most přes Tisu na hraničním přechodu Sighet - Solotvyno
Řeka Tisa z hraničního mostu u Solotvyna
Řeka Tisa z hraničního mostu u Solotvyna
Hraniční most přes řeku Tisu ze Solotvyna směrem do Sighetu. Hraniční čára prochází středem řeky.
Hraniční most přes řeku Tisu ze Solotvyna směrem do Sighetu. Hraniční čára prochází středem řeky.

Valea Vişeului - Dilove (Ділове)

Rumunsko - Ukrajina. Železniční hraniční přechod.

Hraniční přechod na železniční trati Sighet - Valea Vişeului - Rachiv. Bohužel od počátku roku 2006 je tomto v krásném úseku úzce sevřeného údolí Tisy mezi stanicemi Valea Vişeului - Rachiv železniční doprava dočasně zastavena. Koleje se však zdají být v dobrém stavu (stav z roku 2011).

Železniční hraniční přechod Dilove u řeky Tisy.
Železniční hraniční přechod Dilove u řeky Tisy.
Vlakové nádraží ve Valea Viseului a koleje směřující do Rachova.
Vlakové nádraží ve Valea Viseului a koleje směřující do Rachova.

Další hraniční přechody mezi Rumunskem a Zakarpatskou Ukrajinou

Mezi Rumunskem a Zakarpatskou Ukrajinou na některých mapách bývají zakresleny ještě následující dva malé vesnické hraniční přechody. Velmi pravděpodobně však byly jen plánované a nyní jsou MIMO PROVOZ.

  • Tarna Mare - Chyža (Хижа). Ukrajinská obec Chyža se dříve jmenovala Mala Tarna (Мала Тарна), což naznačuje zpřízněnost s rumunskou obcí Tarna Mare, jejíž název se dá přeložit jako Velká Tarna.
  • Piatra - Jablunivka (Яблунівка).

Hraniční přechody mezi Rumunskem a Černiveckou oblastí Ukrajiny

Další hraniční přechody s Rumunskem se nachází ve východní části Karpat, v Černivecké oblasti Ukrajiny. Následující údaje pochází z oficiálních stránek ukrajinské pohraniční služby. V roce 2011 zde bylo otevřeno mnoho nových přechodů v turisticky atraktivních místech, bohužel jsou pravděpodobně jen pro občany žijící v okresech sousedících s hraničním přechodem.

  • Izvoarele Sucevei [Izvoarele Sučevej] - Šepit (Шепіт). Jen pro pěší. Otevřeno jen v pondělí, středu a pátek od 10 do 18 hodin. Nachází se v krásném místě ve velmi málo obydlených Putilských horách. Jen pro místní obyvatele!
  • Ulma - Ruska (Руська). Pro pěší a osobní automobily. V provozu denně mimo čtvrtek a neděli, a to od 9 do 18 hodin. Výhodný pro přechod z Rumunska, z oblasti bukovinských klášterů, do ukrajinských Bukovinských Karpat. Jen pro místní obyvatele!
  • Vicovu de Sus [Vikovu de Sus] - Krasnojilsk (Красноїльськ). Pro pěší a osobní automobily. Denně od 9 do 18 hodin. Jen pro místní obyvatele!
  • Climăuţi [Klimauci] - Bila Krynycja (Біла Криниця). Jen pro pěší. Otevřeno jen ve středu, pátek a neděli, a to od 11 do 17 hodin. Jen pro místní obyvatele!
  • Vicşani [Vikšany] - Badul-Siret (Вадул-Сірет). Železniční. Projíždí tudy např. rychlík spojující Černivci se Sofií. Mezinárodní přechod bez omezení.
  • Siret - Porubne (Порубне). Silniční přechod. Bez omezení. Hlavní hraniční přechod spojující Černivci s Rumunskem. Mezinárodní přechod bez omezení.
  • Racovăţ [Rakovac] - Ďakivci (Дяківці, Djakivci). Pro pěší a osobní automobily. Denně od 9 do 18 hodin. Jen pro místní obyvatele!

Pozvete mě na kávu, prosím? :)

QR platba

Články na Duši Karpat jsou volně přístupné. Jejich příprava mě však stojí hodně úsilí. Za odměnu mi můžete poslat kávu na povzbuzení.

Potěšíte i sdílením článku na soc. sítích nebo na svém blogu. Díky za cokoliv!

Komentáře k článku

Chcete upřesnit nějakou informaci? Jaké máte zážitky z návštěvy těchto míst? Máte vlastní cestopis? Co byste doporučili ostatním?

Staré fórum
Staré fórum, 7. 4. 2018, 01.05 hod.
Conny Articshine, 2017: K celníkům.....podle našich zkušeností jsou výrazně otravnější ti Ukrajinští (zkušenosti z letošního léta). Slováci samozřejmě taky zkontrolují papíry, ale korektně, kdežto Ukrajinci? "Vrhnou" se na jedno auto 4 a ve své podstatě každý čeká že mu do pasu vložíte nějaké to EURo.

Děkuji, že navštěvujete web Duše Karpat! Sledujte i náš Facebook.
Pokud se Vám článek líbil, odkažte na něj, prosím, ze svých stránek.