Lesní železnice Vișeu de Sus
(Mocăniţă)

Lesní železnice Vișeu de Sus (rumunsky Calea Ferată Forestieră Vişeu de Sus, zkráceně CFF Vişeu de Sus) je poslední karpatská lesní železnice, která dodnes slouží svému původnímu účelu a pomáhá tak svážet dřevo z hor. V horní části tratě totiž kolem řeky nevede žádná jiná cesta, a tak jiný způsob dopravy než po železnici není možný. Železnice se nachází v pohoří Maramureš u městečka Viseu de Sus.




Hlavní trať úzkorozchodné železnice vede údolím říčky Vaser (rumunsky Valea Vaserului), proto se pro ni v němčině ujal název Wassertalbahn. Název říčky je skutečně prozaický, v němčině totiž znamená "voda". Železnice se též často nazývá jednoduše Mocăniţa [Mokanica] (Mocanita), což je obecný rumunský výraz pro horskou úzkokolejku (lesní úzkorozchodnou železnici). Slovo Mocăniţa pravděpodobně pochází z rumunského slova mocan, které označuje pastevce či obecně někoho žijícího v horách. Přípona k tomuto slovu pak vyjadřuje zdrobnělinu a láskyplnný vztah (zdroj: Wikipedie).




Trať úzkokolejky z Viseu de Sus
Výchozí nádraží úzkokolejky se nachází asi 1,5 km z centra Višeu de Sus proti proudu řeky Vaser. Treť železnice zde má už 3,5 km za sebou, neboť oficiálně vychází z normálně rozchodného nádraží Viseu de Sus, v tomto úseku však doprava neprobíhá (stejně tak je mimo provoz i trať Vișeu de Jos - Vișeu de Sus - Borșa). Trať lesní železnice postupně stoupá údolím a zařezává se hluboko do hor. V horní části pak projíždí odlehlou divokou karpatskou přírodou. Mezi stanicemi Bardău (km 24,1) a Botizu (km 26,2) se nachází tři tunely, jimiž vláček překonává skalní soutěsku. Trať má též pár odboček do sousedních údolí, pravděpodobně stále fungujících.






Historie lesní železnice
Výstavba tratě o rozchodu 760 mm (v souladu s tehdejšími standardy Rakouska-Uherska) byla započata v roce 1932. Hlavní 40 km dlouhý úsek do stanice Stevisoara byl dokončen o dva roky později. Po válce v letech 1947-1948 byla trať protažena až do zastávky Coman. Nedlouho poté byla postavena i odbočka ze stanice Novat Delta (km 12,8) údolím Valea Novăţului do osady Ripi. Železnice je často trápena povodněmi. Ty nejhorší zažila asi v roce 2001, kdy byly koleje odplaceny na desítkách úseků.






Provoz na lesní železnici
Na trati jezdí nákladní dělnické vlaky i turistické vláčky, které jsou zpravidla tažené parní lokomotivou. Setkat se zde můžeme i s vtipně vyhlížejícími auty, jenž mají podvozek upravený pro provoz na železnici. Tato vozítka mají i šroubový zvedák, pomocí něhož se může vozidlo otočit na opačný směr. Turistické vlaky mají jasný jízdní řád. V roce 2012 jezdily jen v úseku Viseu de Sus - Paltin (km 21,6), tunely tedy již neprojíždí. Ve stanici Paltin je vybudován amfiteátr, kde se občas konají různé folkloristické slavnosti, a cestující zde mají možnost občerstvení. Turistické vláčky zde vždy několik hodin čekají, než jedou opět zpět do Višeu.












Dělnické vlaky jezdí dle potřeby, zpravidla vyjíždí velmi brzy ráno (před šestou hodinou) z pily ve Viseu (pár set metrů dále než je nádraží pro turistické vlaky) a odpoledne se vrací již naložené dřevem zpět. Někdy jezdí vlaků v průběhu dne i více. Kam až vláček dojede, je opět dáno aktuální potřebou pracovníků, minimálně by se mělo jezdit do stanice Făina (km 31,2), někdy však vlaky pokračují i výrazně dále směrem k ukrajinské hranici, např. do zastávky Valea Babii (km 38,9) či Comuna (km 43,5). Stejné jízdenky platí na turistický i pracovní vlak. V dělnickém vlaku je zpravidla začleněno mnoho vagónů na dřevo, nekrytý valník a krytý osobní vagón pro cestující. Dělnickými vlaky necestují jen dřevorubci a lesní pracovníci, ale také sběrači borůvek, kteří se nechávají vyvézt blíže k horám. Vláčkem se dopravuje i krmivo pro pasoucí se zvěř na poloninách.





Úzkokolejka je od roku 2000 provozována a udržována ve spolupráci se švýcarskou neziskovou organizací Hilfe für die Wassertalbahn sídlící v Bernu.






V rumunských Karpatech najdete další provozuschopnou úzkokolejku u obce Moldovița v Bukovinských Občinách.
Další zdroje o úzkokolejce
- Mocanita-maramures.com - oficiální stránky CFF Viseu de Sus
- Mocanita-maramures.com - jízdní řád a ceník (pro turistické jízdy)
- Wassertalbahn.ch - stránky švýcarského partnera železnice
- Vlaky.net - CFF Viseu (1. díl) (slovensky)
- Vlaky.net - CFF Viseu (2. díl) (slovensky)
Pozvete mě na kávu, prosím? :)

Články na Duši Karpat jsou volně přístupné. Jejich příprava mě však stojí hodně úsilí. Za odměnu mi můžete poslat kávu na povzbuzení.
Potěšíte i sdílením článku na soc. sítích nebo na svém blogu. Díky za cokoliv!
Mapa lesní úzkokolejky ve Višeu de Sus
Lesní železnice Vișeu de Sus na mapě
Komentáře k článku
Chcete upřesnit nějakou informaci? Jaké máte zážitky z návštěvy těchto míst? Máte vlastní cestopis? Co byste doporučili ostatním?

Přišel jsem ze severu z hor na zastávku Bardau a původně jsem měl v plánu se nějak nechat svézt dál na východ a pak vystoupit na Toroiagu. Dva týpci na zastávce (z nichž jeden značně v lihu) mi řekli, že tam vlaky prostě nejezděj (možná občas). Kvůli počasí a únavě jsem se však stejně rozhodl dojít po kolejích do Paltinu (2 km), kde na mě takové dvě stovky "měšťáků" koukaly jak na zjevení... zablácený týpek s batohem (rodinka se ptá jak dlouho jsem byl v horách... kolik hodin? Říkám, že čtyři dny. Čuměj... ????).
Stála tam krásná parní mašinka s asi tak deseti vagony a týpek říká, že jedou tak za hodinku do Viseu... oukej. Pak koukám, že tam jsou napsané na tabuli i odjezdy... něco jako 14:35, 14:55, 15:25 a pak ještě asi tak 2x "diesel". Jel jsem tím ve 14:35, akorát všechna místa byla obsazená, neboť všichni jedou tam a zase zpátky. Jsou tam rodinky s dětma, nějací Němci a Belgičani. Ptám se, jestli můžu jet taky, když budu stát. Postarší technik s tím nemá problém, je hrozně fajn :-) Tak stojím vedle něj celou cestu (necelé dvě hodinky) až do Viseu, kde mi podá ruku a přeje hodně zdraví. Gara je plná lokomotiv i aut předělaných na úzkokolejku, tak možná někdy něco jezdí i dál do údolí, ale nevim. Koleje za Paltinem byly trošku ošoupané...
Děkuji, že navštěvujete web Duše Karpat!
Sledujte i náš Facebook.
Pokud se Vám článek líbil, odkažte na něj, prosím, ze svých stránek.