Lesní železnice Vișeu de Sus
(Mocăniţă)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - dělníci v interiéru vozu Lesní železnice Vișeu de Sus - dělníci v interiéru vozu](/foto/hlavni/rumunsko/mocanita.jpg)
Lesní železnice Vișeu de Sus (rumunsky Calea Ferată Forestieră Vişeu de Sus, zkráceně CFF Vişeu de Sus) je poslední karpatská lesní železnice, která dodnes slouží svému původnímu účelu a pomáhá tak svážet dřevo z hor. V horní části tratě totiž kolem řeky nevede žádná jiná cesta, a tak jiný způsob dopravy než po železnici není možný. Železnice se nachází v pohoří Maramureš u městečka Viseu de Sus.
![Lesní železnice Mocăniţa - sluneční rozbřesk v údolí řeky Vaser (Valea Vaserului)](/foto/rumunsko/mocanita-valea-vaserului-1.jpg)
![Lesní železnice Mocăniţa - svítání v údolí řeky Vaser (Valea Vaserului)](/foto/rumunsko/mocanita-valea-vaserului-2.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - motorová lokomotiva dělnického vlaku](/foto/rumunsko/mocanita-12.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - motorová lokomotiva dělnického vlaku](/foto/rumunsko/mocanita-20.jpg)
Hlavní trať úzkorozchodné železnice vede údolím říčky Vaser (rumunsky Valea Vaserului), proto se pro ni v němčině ujal název Wassertalbahn. Název říčky je skutečně prozaický, v němčině totiž znamená "voda". Železnice se též často nazývá jednoduše Mocăniţa [Mokanica] (Mocanita), což je obecný rumunský výraz pro horskou úzkokolejku (lesní úzkorozchodnou železnici). Slovo Mocăniţa pravděpodobně pochází z rumunského slova mocan, které označuje pastevce či obecně někoho žijícího v horách. Přípona k tomuto slovu pak vyjadřuje zdrobnělinu a láskyplnný vztah (zdroj: Wikipedie).
![Lesní železnice Vișeu de Sus - sběrači borůvek se chystají na ranní nástup do vlaku](/foto/rumunsko/mocanita-1.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - nástup do ranního dělnického vlaku](/foto/rumunsko/mocanita-2.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - borůvkáři cestují na valníku](/foto/rumunsko/mocanita-3.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - další dělníci do vlaku přistupují v sousední vesničce](/foto/rumunsko/mocanita-4.jpg)
Trať úzkokolejky z Viseu de Sus
Výchozí nádraží úzkokolejky se nachází asi 1,5 km z centra Višeu de Sus proti proudu řeky Vaser. Treť železnice zde má už 3,5 km za sebou, neboť oficiálně vychází z normálně rozchodného nádraží Viseu de Sus, v tomto úseku však doprava neprobíhá (stejně tak je mimo provoz i trať Vișeu de Jos - Vișeu de Sus - Borșa). Trať lesní železnice postupně stoupá údolím a zařezává se hluboko do hor. V horní části pak projíždí odlehlou divokou karpatskou přírodou. Mezi stanicemi Bardău (km 24,1) a Botizu (km 26,2) se nachází tři tunely, jimiž vláček překonává skalní soutěsku. Trať má též pár odboček do sousedních údolí, pravděpodobně stále fungujících.
![Lesní železnice Vișeu de Sus ve své spodní části](/foto/rumunsko/mocanita-6.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus ve své spodní části](/foto/rumunsko/mocanita-7.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus ve své spodní části](/foto/rumunsko/mocanita-8.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus ve své spodní části - náročný přechod od vlakové zastávky po povodní zničené lávce](/foto/rumunsko/mocanita-9.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus](/foto/rumunsko/mocanita-11.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus](/foto/rumunsko/mocanita-13.jpg)
Historie lesní železnice
Výstavba tratě o rozchodu 760 mm (v souladu s tehdejšími standardy Rakouska-Uherska) byla započata v roce 1932. Hlavní 40 km dlouhý úsek do stanice Stevisoara byl dokončen o dva roky později. Po válce v letech 1947-1948 byla trať protažena až do zastávky Coman. Nedlouho poté byla postavena i odbočka ze stanice Novat Delta (km 12,8) údolím Valea Novăţului do osady Ripi. Železnice je často trápena povodněmi. Ty nejhorší zažila asi v roce 2001, kdy byly koleje odplaceny na desítkách úseků.
![Lesní železnice Vișeu de Sus](/foto/rumunsko/mocanita-14.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - odstavování rozbitého vozu na dřevo mimo trať](/foto/rumunsko/mocanita-15.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus](/foto/rumunsko/mocanita-16.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus](/foto/rumunsko/mocanita-17.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus](/foto/rumunsko/mocanita-18.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus](/foto/rumunsko/mocanita-19.jpg)
Provoz na lesní železnici
Na trati jezdí nákladní dělnické vlaky i turistické vláčky, které jsou zpravidla tažené parní lokomotivou. Setkat se zde můžeme i s vtipně vyhlížejícími auty, jenž mají podvozek upravený pro provoz na železnici. Tato vozítka mají i šroubový zvedák, pomocí něhož se může vozidlo otočit na opačný směr. Turistické vlaky mají jasný jízdní řád. V roce 2012 jezdily jen v úseku Viseu de Sus - Paltin (km 21,6), tunely tedy již neprojíždí. Ve stanici Paltin je vybudován amfiteátr, kde se občas konají různé folkloristické slavnosti, a cestující zde mají možnost občerstvení. Turistické vláčky zde vždy několik hodin čekají, než jedou opět zpět do Višeu.
![Lesní železnice Vișeu de Sus - před stanicí Paltin](/foto/rumunsko/mocanita-21.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - mladé Rumunky](/foto/rumunsko/mocanita-22.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - pasáž s tunely mezi stanicemi Bardău a Botizu](/foto/rumunsko/mocanita-23.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - pasáž s tunely mezi stanicemi Bardău a Botizu](/foto/rumunsko/mocanita-25.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - tunel](/foto/rumunsko/mocanita-tunel.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - mezi stanicemi Suligu a Faina](/foto/rumunsko/mocanita-24.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus](/foto/rumunsko/mocanita-26.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - stanice Bardău (Bardau)](/foto/rumunsko/mocanita-bardau.jpg)
![Mocăniţa - nakládání dřeva na vlak v osadě Șuligu](/foto/rumunsko/mocanita-drevari-2.jpg)
![Mocăniţa - nakládání dřeva na vlak v osadě Șuligu](/foto/rumunsko/mocanita-drevari-1.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - stanice Făina (Faina)](/foto/rumunsko/mocanita-faina-1.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - stanice Făina (Faina)](/foto/rumunsko/mocanita-faina-2.jpg)
Dělnické vlaky jezdí dle potřeby, zpravidla vyjíždí velmi brzy ráno (před šestou hodinou) z pily ve Viseu (pár set metrů dále než je nádraží pro turistické vlaky) a odpoledne se vrací již naložené dřevem zpět. Někdy jezdí vlaků v průběhu dne i více. Kam až vláček dojede, je opět dáno aktuální potřebou pracovníků, minimálně by se mělo jezdit do stanice Făina (km 31,2), někdy však vlaky pokračují i výrazně dále směrem k ukrajinské hranici, např. do zastávky Valea Babii (km 38,9) či Comuna (km 43,5). Stejné jízdenky platí na turistický i pracovní vlak. V dělnickém vlaku je zpravidla začleněno mnoho vagónů na dřevo, nekrytý valník a krytý osobní vagón pro cestující. Dělnickými vlaky necestují jen dřevorubci a lesní pracovníci, ale také sběrači borůvek, kteří se nechávají vyvézt blíže k horám. Vláčkem se dopravuje i krmivo pro pasoucí se zvěř na poloninách.
![Lesní železnice Vișeu de Sus - interiér krytého vozu](/foto/rumunsko/mocanita-10.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - dělník na cestě do hor do práce](/foto/rumunsko/mocanita-delnik-1.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - mladý dělník, jako většina ostatních si cestu zkracuje jezením slunečnicových semínek](/foto/rumunsko/mocanita-delnik-3.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - dělníci ve vlaku](/foto/rumunsko/mocanita-delnik-2.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - dělníci ve vlaku](/foto/rumunsko/mocanita-delnik-4.jpg)
Úzkokolejka je od roku 2000 provozována a udržována ve spolupráci se švýcarskou neziskovou organizací Hilfe für die Wassertalbahn sídlící v Bernu.
![Lesní železnice Vișeu de Sus - parní lokomotiva ve stanici Paltin](/foto/rumunsko/mocanita-parni-vlak-3.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - parní lokomotiva ve stanici Paltin](/foto/rumunsko/mocanita-parni-vlak-2.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - parní vlak v jízdě ze stanice Paltin do Viseu](/foto/rumunsko/mocanita-parni-vlak-4.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - parní lokomotiva ve stanici Paltin](/foto/rumunsko/mocanita-parni-vlak-1.jpg)
![Lesní železnice Vișeu de Sus - automobil na kolejích](/foto/rumunsko/mocanita-auto.jpg)
![Hotel v odstavené parní lokomotivě na nádraží ve Vișeu de Sus](/foto/rumunsko/mocanita-hotel.jpg)
V rumunských Karpatech najdete další provozuschopnou úzkokolejku u obce Moldovița v Bukovinských Občinách.
Další zdroje o úzkokolejce
- Mocanita-maramures.com - oficiální stránky CFF Viseu de Sus
- Mocanita-maramures.com - jízdní řád a ceník (pro turistické jízdy)
- Wassertalbahn.ch - stránky švýcarského partnera železnice
- Vlaky.net - CFF Viseu (1. díl) (slovensky)
- Vlaky.net - CFF Viseu (2. díl) (slovensky)
Pozvete mě na kávu, prosím? :)
![QR platba](/img/buy-me-a-coffee-qr-200.png)
Články na Duši Karpat jsou volně přístupné. Jejich příprava mě však stojí hodně úsilí. Za odměnu mi můžete poslat kávu na povzbuzení.
Potěšíte i sdílením článku na soc. sítích nebo na svém blogu. Díky za cokoliv!
Mapa lesní úzkokolejky ve Višeu de Sus
Lesní železnice Vișeu de Sus na mapě
Komentáře k článku
Chcete upřesnit nějakou informaci? Jaké máte zážitky z návštěvy těchto míst? Máte vlastní cestopis? Co byste doporučili ostatním?
![PavelKrnak](/img/user/_osoba.png)
Přišel jsem ze severu z hor na zastávku Bardau a původně jsem měl v plánu se nějak nechat svézt dál na východ a pak vystoupit na Toroiagu. Dva týpci na zastávce (z nichž jeden značně v lihu) mi řekli, že tam vlaky prostě nejezděj (možná občas). Kvůli počasí a únavě jsem se však stejně rozhodl dojít po kolejích do Paltinu (2 km), kde na mě takové dvě stovky "měšťáků" koukaly jak na zjevení... zablácený týpek s batohem (rodinka se ptá jak dlouho jsem byl v horách... kolik hodin? Říkám, že čtyři dny. Čuměj... ????).
Stála tam krásná parní mašinka s asi tak deseti vagony a týpek říká, že jedou tak za hodinku do Viseu... oukej. Pak koukám, že tam jsou napsané na tabuli i odjezdy... něco jako 14:35, 14:55, 15:25 a pak ještě asi tak 2x "diesel". Jel jsem tím ve 14:35, akorát všechna místa byla obsazená, neboť všichni jedou tam a zase zpátky. Jsou tam rodinky s dětma, nějací Němci a Belgičani. Ptám se, jestli můžu jet taky, když budu stát. Postarší technik s tím nemá problém, je hrozně fajn :-) Tak stojím vedle něj celou cestu (necelé dvě hodinky) až do Viseu, kde mi podá ruku a přeje hodně zdraví. Gara je plná lokomotiv i aut předělaných na úzkokolejku, tak možná někdy něco jezdí i dál do údolí, ale nevim. Koleje za Paltinem byly trošku ošoupané...
Děkuji, že navštěvujete web Duše Karpat!
Sledujte i náš Facebook.
Pokud se Vám článek líbil, odkažte na něj, prosím, ze svých stránek.