Čiernohronská železnice
(ČHŽ)

Čiernohronská železnice (zkratka ČHŽ) je úzkokolejná lesní železnice v severní části Veporských vrchů. Postavena byla počátkem 20. století pro svážení dřeva, nyní slouží výhradně turistickým účelům. Jde o nejrušnější slovenskou úzkokolejku, v sezóně na ní jezdí tři linky pravidelné osobní přepravy. Přestupním uzlem mezi nimi je nádraží v obci Čierny Balog, asi 8 km jižně od Brezna. Zde najdete taky hlavní prodejnu jízdenek, suvenýrů i stylovou restauraci s nádražáckou tématikou. Parkovat se dá přímo u nádraží. Velkým zážitkem je sledování čirého ruchu vozů a lokomotiv na nádraží s několika kolejemi v čase, kdy vyráží vlaky do různých směrů. To jinde v úzkokolejném světě příliš nezažijete.






Hlavní trať Čiernohronské železnice vede údolím řeky Čierny Hron (Černý Hron) z Chvatimechu do Čierného Balogu. Z této trati se odpojovala široká síť odboček do bočních údolí. Nejdelší vedla více než 20 km dlouhou Kamenistou dolinou až do horské obce Sihla, začínala poblíž dnešní zastávky Svätý Ján. V současnosti tudy vede parádní cyklotrasa, zvláště sjezd opačným směrem desítky kilometrů dlouhým zalesněným údolím bez civilizace je krásný zážitek.










Historie železnice
Stavba Čiernohronské železnice započala v roce 1908 a o rok později zde začal pravidelný provoz, původně čistě pro lesnické účely. Před vznikem Československa železnice nesla oficiální maďarský název Fekete Garami Vasút se zkratkou F.G.V. Síť železnice se postupně rozšířila až na délku 132 km. Osobní přeprava na části trati se poprvé objevila v roce 1927. Od šedesátých let byl provoz utlumován, až byl na Silvestra roku 1982 zcela ukončen. Díky zápisu mezi kulturní památky a práci nadšenců se však podařilo velkou část dráhy zachovat. Obnovený turistický provoz byl zahájen 1. května v roce 1992. Chvíli dokonce fungoval i svoz dřeva z pily Jánošovka, ta však brzy ukončila činnost a s ní i tento druh provozu.
Současný provoz
V současnosti (rok 2020) jsou v provozu tři trasy: Čierny Balog - Vydrovo (odbočka do oblíbeného lesnického skanzenu, s jehož procházkou je vhodné projížďku spojit), Čierny Balog - Dobroč (velkou zajímavostí trasy je projížďka přes fotbalové hřiště mezi samostným trávníkem a tribunou) a Čierny Balog - Šánske (pokračování do Chvatimechu je nyní pro špatný stav tratě funkční pouze pro služební jízdy, případně na objednávku). Na některé vlaky bývá nasazována parní lokomotiva.












Další lesní úzkokolejky
Na Slovensku jsou v provozu úzkokolejky ještě na Kysucích a na Oravě. Nejznámější lesní železnicí v Karpatech je rumunská trať u Viseu de Sus, která jako jediná dosud slouží původnímu účelu.
Další informace
- Oficiální stránky ČHŽ (jízdní řády, ceny jízdenek, mapa tratě atd.)
Příspěvek na provoz
Články na Duši Karpat jsou volně přístupné. Jejich příprava však stojí hodně úsilí. Dobrovolnou finanční odměnu za moji činnost přivítám. Za platbu mohu vystavit fakturu.
Platební informace
- Číslo účtu: 1823805103 / 0800 (Česká spořitelna)
- Variabilní symbol: 2654
- Majitel účtu: Mgr. Robert Vystrčil, Brno (IČ 74455885)
Mapa Čiernohronské železnice
Čiernohronská železnice na mapě
Komentáře k článku
Chcete upřesnit nějakou informaci? Jaké máte zážitky z návštěvy těchto míst? Máte vlastní cestopis? Co byste doporučili ostatním?
Děkuji, že navštěvujete web Duše Karpat!
Sledujte i náš Facebook.
Pokud se Vám článek líbil, odkažte na něj, prosím, ze svých stránek.