DušeKarpat.cz

Duše Karpat

...přírodou i lidskými osudy karpatských hor a podhůří...

Čiernohronská železnice

(ČHŽ)

Parní lokomotiva na Čiernohronské železnici
Parní lokomotiva na Čiernohronské železnici

Čiernohronská železnice (zkratka ČHŽ) je úzkokolejná lesní železnice v severní části Veporských vrchů. Postavena byla počátkem 20. století pro svážení dřeva, nyní slouží výhradně turistickým účelům. Jde o nejrušnější slovenskou úzkokolejku, v sezóně na ní jezdí tři linky pravidelné osobní přepravy. Přestupním uzlem mezi nimi je nádraží v obci Čierny Balog, asi 8 km jižně od Brezna. Zde najdete taky hlavní prodejnu jízdenek, suvenýrů i stylovou restauraci s nádražáckou tématikou. Parkovat se dá přímo u nádraží. Velkým zážitkem je sledování čirého ruchu vozů a lokomotiv na nádraží s několika kolejemi v čase, kdy vyráží vlaky do různých směrů. To jinde v úzkokolejném světě příliš nezažijete.

Nádraží Čierny Balog (2020)
Nádraží Čierny Balog (2020)
Nádraží Čierny Balog (2020)
Nádraží Čierny Balog (2020)
Nádraží Čierny Balog (2020)
Nádraží Čierny Balog (2020)
Parní lokomotiva (2020)
Parní lokomotiva (2020)
Odjezd motorového vlaku z nádraží v Čierném Balogu (2020)
Odjezd motorového vlaku z nádraží v Čierném Balogu (2020)
Výpravčí v Čierném Balogu (2020)
Výpravčí v Čierném Balogu (2020)

Hlavní trať Čiernohronské železnice vede údolím řeky Čierny Hron (Černý Hron) z Chvatimechu do Čierného Balogu. Z této trati se odpojovala široká síť odboček do bočních údolí. Nejdelší vedla více než 20 km dlouhou Kamenistou dolinou až do horské obce Sihla, začínala poblíž dnešní zastávky Svätý Ján. V současnosti tudy vede parádní cyklotrasa, zvláště sjezd opačným směrem desítky kilometrů dlouhým zalesněným údolím bez civilizace je krásný zážitek.

Motorová lokomotiva pro lesní železnici Tu45.001 Rába (2020)
Motorová lokomotiva pro lesní železnici Tu45.001 Rába (2020)
Lokomotiva Rába u zastávky Vydrovo-skanzen (2020)
Lokomotiva Rába u zastávky Vydrovo-skanzen (2020)
Jízda vláčkem je zážitkem pro malé i velké (2020)
Jízda vláčkem je zážitkem pro malé i velké (2020)
Trať Čierny Balog - Vydrovo (2020)
Trať Čierny Balog - Vydrovo (2020)
Vrtulník užívaný pro lesnické práce (2020)
Vrtulník užívaný pro lesnické práce (2020)
Jedeme! (2020)
Jedeme! (2020)
Konečná zastávka Vydrovo (2020)
Konečná zastávka Vydrovo (2020)
Historický vagón s jídelními stoly i WC (2020)
Historický vagón s jídelními stoly i WC (2020)
Zastávka Vydrovo-skanzen (2020)
Zastávka Vydrovo-skanzen (2020)
Zastávka Vydrovo-skanzen (2020)
Zastávka Vydrovo-skanzen (2020)

Historie železnice

Stavba Čiernohronské železnice započala v roce 1908 a o rok později zde začal pravidelný provoz, původně čistě pro lesnické účely. Před vznikem Československa železnice nesla oficiální maďarský název Fekete Garami Vasút se zkratkou F.G.V. Síť železnice se postupně rozšířila až na délku 132 km. Osobní přeprava na části trati se poprvé objevila v roce 1927. Od šedesátých let byl provoz utlumován, až byl na Silvestra roku 1982 zcela ukončen. Díky zápisu mezi kulturní památky a práci nadšenců se však podařilo velkou část dráhy zachovat. Obnovený turistický provoz byl zahájen 1. května v roce 1992. Chvíli dokonce fungoval i svoz dřeva z pily Jánošovka, ta však brzy ukončila činnost a s ní i tento druh provozu.

Současný provoz

V současnosti (rok 2020) jsou v provozu tři trasy: Čierny Balog - Vydrovo (odbočka do oblíbeného lesnického skanzenu, s jehož procházkou je vhodné projížďku spojit), Čierny Balog - Dobroč (velkou zajímavostí trasy je projížďka přes fotbalové hřiště mezi samostným trávníkem a tribunou) a Čierny Balog - Šánske (pokračování do Chvatimechu je nyní pro špatný stav tratě funkční pouze pro služební jízdy, případně na objednávku). Na některé vlaky bývá nasazována parní lokomotiva.

Parní vlak projíždí přímo přes fotbalové hřiště v osadě Jánošovka (2020)
Parní vlak projíždí přímo přes fotbalové hřiště v osadě Jánošovka (2020)
Vlak projíždí po okraji hřiště mezi sportovní plochou a tribunou (2020)
Vlak projíždí po okraji hřiště mezi sportovní plochou a tribunou (2020)
Motorový vlak ve Vydrovské dolině (2020)
Motorový vlak ve Vydrovské dolině (2020)
Motorový vlak ve Vydrovské dolině (2020)
Motorový vlak ve Vydrovské dolině (2020)
Zastávka Vydrovo-Korytárske (2020)
Zastávka Vydrovo-Korytárske (2020)
Zastávka Vydrovo-Korytárske, v pozadí auto fungující jako lesní lanovka (2020)
Zastávka Vydrovo-Korytárske, v pozadí auto fungující jako lesní lanovka (2020)
Vydrovo-Korytárske (2020)
Vydrovo-Korytárske (2020)
Parní lokomotiva u dětské naučné stezky (2020)
Parní lokomotiva u dětské naučné stezky (2020)
Děti si užívají jízdu (2020)
Děti si užívají jízdu (2020)
Miniatura horské obce v lesnickém skanzenu (2020)
Miniatura horské obce v lesnickém skanzenu (2020)
V některých místech železnice vede v těsné blízkosti silnice (2020)
V některých místech železnice vede v těsné blízkosti silnice (2020)
Vlak vyráží do Dobroče (2020)
Vlak vyráží do Dobroče (2020)

Další lesní úzkokolejky

Na Slovensku jsou v provozu úzkokolejky ještě na Kysucích a na Oravě. Nejznámější lesní železnicí v Karpatech je rumunská trať u Viseu de Sus, která jako jediná dosud slouží původnímu účelu.

Další informace

Pozvete mě na kávu, prosím? :)

QR platba

Články na Duši Karpat jsou volně přístupné. Jejich příprava mě však stojí hodně úsilí. Za odměnu mi můžete poslat kávu na povzbuzení.

Potěšíte i sdílením článku na soc. sítích nebo na svém blogu. Díky za cokoliv!

Mapa Čiernohronské železnice

Čiernohronská železnice na mapě

Přepnout mapu: Mapy.cz - turistická mapaMapy.cz - turistická mapa | OpenStreetMapOpenStreetMap | GoogleGoogle

Komentáře k článku

Chcete upřesnit nějakou informaci? Jaké máte zážitky z návštěvy těchto míst? Máte vlastní cestopis? Co byste doporučili ostatním?

Děkuji, že navštěvujete web Duše Karpat! Sledujte i náš Facebook.
Pokud se Vám článek líbil, odkažte na něj, prosím, ze svých stránek.